Kl 12.00 samlas vi för genomgång av dagens race. Närvarokontroll av alla anmälda lag och genomgång av regler och dagens upplägg.
Lag som inte är med på genomgången kan inte delta i tävlingen!
Utlottning av gokartar
Start sker exakt kl 13.00 enligt klassiskt Le Mans manér. Alla gokartar står igång på ena sidan av startrakan. Alla förare som ska köra första passet står på motsatta sidan av startrakan. När starten går springer förarna över till sin kart, sätter sig och kör.
Laget bestämmer själva när förarbyte ska ske. Minst 10 byten ska göras under loppets 4 timmar. Det är också tillåtet att byta förare när det är paus för tankning. Lag som inte gör tillräckligt många förarbyte kommer att bestraffas med 1 varvs avdrag. Vi kommer att använda den stora tävlingsdepån precis som tidigare. Alla depåstopp kommer ta längre tid än ett normalvarv.
Gokartarna behöver tankas efter knappt två timmars körning. Efter 1 timme och 55 minuters körning flaggar vi av ledaren för att alla ska gå i depå för tankning. Förarna kommer då in i depån i den ordning de passerade mållinjen. All omkörning i depån är förbjuden. Alla kartar kommer att stannas och tankas samtidigt. Under tankningen så rullar klockan fortfarande. Hela tankningen är avklarad på under 10 minuter. Så fort detta är gjort fortsätter racet genom att alla kartar körs ut på banan igen på ett led. Omkörning är inte tillåten förrän man har passerat depåutfarten och är ute på banan igen. OBS! Vid tankningarna "tightas" fältet ihop precis som vid en pacecar körning vilket kan utnyttjas taktiskt vid rätt val av strategi. Det är tillåtet att byta förare under tankningspausen.
Målflaggan faller kl 17.00. Det lag som då har avverkat flest varv (minus eventuella bestraffningsvarv) vinner.
|